Πολιτισμός-δράση

Πέμπτη, 12 Δεκέμβριος 2013 11:33 διαχειριστής
Εκτύπωση PDF

Στιγμιότυπα από το έθιμο του γάμου στην Ελλάδα και την Αλβανία  

 

Η όλη δράση θα στηριζόταν στη μελέτη από ξένους εκπαιδευτικούς του τρόπου διαπολιτισμικής προσέγγισης ενός θέματος δικιάς μας επιλογής με μια συγκεκριμένη τάξη. Βασική μας σκέψη αποτέλεσε η πεποίθηση ότι οι μαθητές μας καλούνται να «μάθουν» και να αποκτήσουν «δεξιότητες ζωής» ανακαλύπτοντας τη γνώση μέσα από αλληλεπιδραστικές διαδικασίες που θα λαβαίνουν χώρα στις συνεδρίες της κάθε ομάδας και στην ολομέλεια της τάξης, την ομαδική εργασία, την προσωπική-συναισθηματική εμπλοκή με το γνωστικό αντικείμενο και τη σφαιρική αντιμετώπιση του θέματος.

Τα βήματα υλοποίησης του προγράμματος
Η επιλογή του θέματος στράφηκε στα έθιμα του γάμου στην Ελλάδα και την Αλβανία. Ο δάσκαλος συγκέντρωσε γραπτά και άλλο πληροφοριακό υλικό των μαθητών του με έθιμα (χειρόγραφες εργασίες, κασέτες με αλβανικά τραγούδια, βιντεοσκοπημένος αλβανικός γάμος, βιντεοσκοπημένη παράσταση με έθιμα της περιοχής μας). 
Οι εργασίες ήταν ατομικές αλλά δεν έλειψαν και οι συλλογικές (από ομάδες παιδιών). Το περιεχόμενο των εργασιών στράφηκε σε: συνεντεύξεις, συνταγές με γλυκά του γάμου, τι συμβαίνει στο σπίτι της νύφης και του γαμπρού λίγο πριν την τελετή, το γλέντι του γάμου, τα παραδοσιακά τραγούδια που τραγουδούν και χορεύουν οι συγγενείς, και γενικά το μυστήριο του γάμου σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και της Αλβανίας.

Τα παιδιά ανακοίνωσαν προφορικά στην τάξη τα έθιμα που είχαν γράψει. Οι ιδέες που πρότειναν ήταν ευφάνταστες και πολύ πρωτότυπες και πάνω σε αυτές υλοποιήθηκε το πρόγραμμα. 
Η τάξη χωρίστηκε σε 4 ομάδες, οι οποίες και θα «έπαιζαν» τα στιγμιότυπα από το σπίτι του γαμπρού στην Ελλάδα και στην Αλβανία και το σπίτι της νύφης αντίστοιχα. 
Τα παιδιά χρησιμοποίησαν πληροφορίες από τα αρχικά γραπτά τους και εμπλούτισαν με συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων τις ιδέες τους για το θεατρικό σενάριο. Η σύνθεση των θεατρικών διαλόγων έγινε σε τρεις συνεδρίες μέσα στην τάξη και τελειοποιήθηκαν μετά το Πάσχα. Οι πρόβες άρχισαν στην τάξη με ταχείς ρυθμούς. Οι μαθητές από απλοί ερευνητές και καταγραφείς πληροφοριών έγιναν «συγγραφείς», «σεναριογράφοι», «σκηνοθέτες» και ενεργοί «συντονιστές» της παρουσίασης.
Η παρουσίαση είχε μεγάλη επιτυχία καθώς τα παιδιά την οργάνωσαν στην τελευταία της λεπτομέρεια και περιλάμβανε:
 Σύνταξη πρόσκλησης για την εκδήλωση. 
 Οργάνωση του χώρου που θα πραγματοποιούνταν η εκδήλωση, του μπουφέ με τα γλυκά των δύο χωρών, του χώρου που θα παίζονταν τα στιγμιότυπα.
 Μοίρασμα ρόλων και αφηγητή. 
 Κατασκευή απλών σκηνικών με ζωγραφική οικημάτων Ελλάδας και Αλβανίας.
 Απόδοση των θεατρικών με κοστούμια (νυφικό, προίκα της νύφης, κ.ά.) και ανάλογα αντικείμενα (γλυκά, ποτήρια, χρήματα κ.ά.).

 

   

Η πρόσκληση της εκδήλωσης

 

Ο έπαινος των μαθητών

Η νύφη με τις φίλες της αναμένοντας τον γαμπρό, στιγμιότυπο από την ημέρα του γάμου

Το ακροατήριο της εκδήλωσης
(η καθηγήτρια Ι. Σπινθουράκη, ο διευθυντής του σχολείου Κ. Πολύζος, το διδακτικό προσωπικό, οι μαθητές της Ε΄ και οι γονείς των παιδιών στην αίθουσα εκδηλώσεων)

 

Το πρόγραμμα «βρήκε το δρόμο του» μέσα από τις πραγματικές ανάγκες των παιδιών και αυτό φάνηκε αρχικά μέσα από τις ιδέες που κατέθεσαν για την υλοποίηση του προγράμματος, κατά δεύτερον μέσα από τα θεατρικά κείμενα που επεξεργάστηκαν και παρέδωσαν και την τελική μορφή που πήρε η όλη παρουσίαση. 

Ένα δείγμα της δουλειάς αυτής αποτελούν τα παρακάτω αποσπάσματα: 

Ομάδα α΄ «Η ετοιμασία του γαμπρού στην Αλβανία»
(ακούγεται μια απαλή μουσική)

Αφηγητής: Βρισκόμαστε στο σπίτι του γαμπρού όπου γίνονται ετοιμασίες για το γάμο. Ο γαμπρός μιλάει με τους φίλους του και σκέφτεται το γάμο του. 
Φίλος 1: Άντε γαμπρέ, ήρθε η ώρα σου. 
Φίλος 2: Μακάρι να είχα κι εγώ μια νύφη σαν κι αυτή. Όμορφη, έξυπνη, νοικοκυρά.
Γαμπρός: Έχεις δίκιο, η κοπελιά που βρήκα είναι τέλεια.

Αδελφός του γαμπρού 1: Αδελφέ, σου εύχομαι να ευτυχήσεις και να μην σταθεί τίποτα εμπόδιο στη ζωή σας. 
Αδελφός του γαμπρού 2: Αδελφέ μου, εγώ παντρεύτηκα και ξέρω την ευτυχία και σου εύχομαι και εσύ να ευτυχήσεις μαζί της. 
Αφηγητής: Οι φίλοι του γαμπρού πίνουν και γλεντάνε χορεύοντας το χορό του μεθύστακα (χορεύουνε με το γνωστό αλβανικό τραγούδι του μεθύστακα από την κασέτα ) 

Ομάδα β΄ «Η ετοιμασία της νύφης στην Αλβανία»
(ακούγεται μουσική του γάμου)

Αφηγητής: Η νύφη και όλες οι φίλες της τη βοηθούν με τις προετοιμασίες και την καθησυχάζουν, γιατί είναι πολύ αγχωμένη.
Φίλη 1: Δεν το πιστεύω! Σε λίγες ώρες από τώρα η καλύτερή μου φίλη παντρεύεται.
Φίλη 2: Πώς νιώθεις που θα δημιουργήσεις οικογένεια;
Νύφη: Δεν ξέρω! Το μόνο που με απασχολεί τώρα, είναι αν έχω ένα γάμο γεμάτο… πολυτέλεια!

Νταρντάνα: Ελβίρα! Έλα, η κομμώτρια είναι εδώ και σε περιμένει!

Κοπέλα: Όλοι οι καλεσμένοι είναι ενθουσιασμένοι με τα παραδοσιακά γλυκά που ετοιμάσαμε, αλλά ζητούν κι άλλο μπακλαβά.

Σαν συντονιστές του προγράμματος προσπαθήσαμε να αξιοποιήσουμε τη μορφωτική βαλίτσα όχι μόνο του Έλληνα μαθητή αλλά και των αλλόγλωσσων ώστε να αποτελέσει κίνητρο για περαιτέρω μάθηση και βαθύτερη κατανόηση του «άλλου». Εξάλλου η καθηγήτρια κ. Σπινθουράκη στην ομιλία* της μετά το τέλος της εκδήλωσης τόνισε ότι το σχολείο της Ακράτας «άνοιξε τις πύλες του για συνεργασία στο Πανεπιστήμιο και στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα, ως μέρος ενός ευρωπαϊκού προγράμματος που αναδεικνύονται πρότυπα σχολεία και πρακτικές δασκάλων». 

Αναστασία Ευσταθίου –Νίκος Αλέφαντος (Ιούνιος 2005)


*: Αποσπάσματα της ομιλίας αυτής καθώς και όλη η δράση φιλοξενήθηκαν στην ηλεκτρονική σελίδα της τοπικής εφημερίδας ΣΤΥΞ (φύλλο 7/7/2005) στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.styga.gr, προσπέλαση 15/10/05.

LAST_UPDATED2